Pagina's

zondag 7 juni 2015

Gala concert

Gisterenavond was in Chalais het gala concert van het 7de festival van het internationale kamermuziek in de Charente. Helaas was er een paar uur Concert publiekervoor het openings concert in Riberac van het jaarlijkse Ton Koopman barokfestival. Beide concerten hadden in tijd een overlap met elkaar. Dus aan mij de moeilijke keuze. Maar ja, ik had eigenlijk geen keuze want ik had al een kaartje voor het kamermuziek concert. In de kerk van Chalais waren er extra stoelen bijgeplaatst vanwege de grote belangstelling. Ik was gelukkig ruim op tijd om een plaatsje in het gangpad te vinden. Achteraf niet zo’n heel gelukkige keuze vanwege twee statieven in het zelfde gangpad van collega filmers. Dus het was wat lastig om echt mooie video opnamen te maken. Het orkest bestaande uit 13 musici met viool, altviool, cello en contrabas. De aanwezigheid van de contrabas vond ik een extra dimensie geven aan de gespeelde werken door het ondersteunde stuwende basritme. Helaas kon ik de contrabassist vanuit mijn positie niet goed filmen. Men speelde werk van Peter Warlock, Benjamin Britten, David Stock, Serguei Prokofiev en Dmitri Chostakovitch. De enige nog levende componist David Stock was aanwezig en gaf een korte toelichting op zijn werk. Zijn compositie werd nu voor het eerst in Europa uitgevoerd door contact met de organisatoren van het festival. Hieruit bleek ook weer hoe goed de familie Shaw en in het bijzonder Nathalie Shaw hun internationale contacten hebben. Het werd me ook duidelijk dat Nathalie (de violiste in de groene avondjurk in de video) het orkest ‘dirigeerde’. De pauze in het programma werd door iedereen gebruikt om buiten weer zuurstof te happen. Het was een warme zwoele dag geweest. Na het concert werd in verlichte achterkant kerkde kloostertuin champagne en wat kleine snacks geserveerd. Of zoals de Fransen dat in die kringen noemen canapé. De kloostertuin deed nu ook sprookjesachtig aan door de verlichting van de kerktoren aan de achterzijde en de kloostergangen. Zeer sfeervol. En zo werd het kwalitatief hoogstaande festival op feestelijke wijze afgesloten. Jullie kunnen nog even nagenieten van enkele gedeelten van het concert van voor de pauze. Na de pauze was bij mij de puf er een beetje uit om nog te filmen in een wat benauwde en volle kerk.

Geen opmerkingen: