Pagina's

donderdag 14 januari 2016

Beeldtaal

Bij toeval kwam ik er gisteren achter dat er in Kunsthal in Rotterdam een grote overzichts expositie is van Keith Haring. Dus de keuze om dit museum te bezoeken was snel gemaakt. Makkelijk bereikbaar en met een KH1ideale parkeergarage aan het Museumplein waar zo vele musea gelegen zijn. Het bezoek was zeer de moeite waard. De hoge witte ruimten met doorkijkjes kwamen de opbouw van de tenstoonstelling ten goede. Indrukwekkend om de ontwikkeling van Keith Haring in zijn korte leven van 32 jaar te zien. Niet alleen zijn kleurrijke tekeningen en schilderijen zijn fraai. Maar ook zijn simpele tekeningen met krijt op een zwarte ondergrond die hij maakte in de ondergrondse in New York. Hij heeft zich laten inspireren door graffiti, strips, muziek, dans, ‘hoge’ kunst en populaire cultuur, en ontwikkelde een zeer herkenbare beeldtaal. Ook zijn simpele kleurrijke figuren zijn voor mij een inspiratie bron voor toekomstig animatiewerk. Er is ook nog een hele merchandising rondom Keith Haring. Een stichting nog opgericht door hemzelf een jaar voor zijn dood zorgt ekeithrvoor dat zijn werk goed bewaard blijft. En de opbrengst van de artikelen met afbeeldingen van zijn werk gaan naar een goed doel. Ik kreeg van Joosje een leuk klein dienblad dat prima past bij mijn interieur in Frankrijk. Zelf kocht ik nog een setje fraaie schetspotloden. Het einde van de dag werd ingevuld met een bezoek aan restaurant Lux in Rotterdam. Een fraai ogend Italiaans restaurant. Lux is al meer dan 25 jaar te vinden in Rotterdam, sinds 2013 onder leiding van nieuwe eigenaar/chef Milan Gataric. De keuken is geïnspireerd door de regionale Italiaanse keuken en traditionele kookmethodes, zoals zoutrijping en ambachtelijk fermenteren. We kozen het 7 gangen proefmenu. Uiteraard allemaal kleine porties. Zonder meer zeer smaakvol maar hier en daar iets te zoutig. Vooral het gerecht met gesnipperd tonijnhart bij een spaghetti alsmede het gegrilde lamshart waren bijzonder en smakelijk. Ook de bijpassende wijnen waren zeer de moeite waard. En zo sloten we een museale dag op een feestelijke wijze af.

3 opmerkingen:

Emie zei

Het goede leven Joop, dat gaat je prima af. Deze tentoonstelling staat ook nog op mijn to-do lijstje. En oei, dat restaurant na afloop klinkt ook wel erg aanlokkelijk.

Marthy zei

Ik hou van de kunst van graffiti (alles onder kladderen is minder mooi) dus dit werk trekt mij ook aan. Eens kijken of deze tentoonstelling nog in ons drukke schema past voor we weer naar Frankrijk vertrekken.

Joop zei

Misschien kunnen jullie de buufbloggers Emie en Marthy samen naar Keith Haring gaan.