Pagina's

dinsdag 19 mei 2015

Allemaal aardbeien

In 1967 was er een top 40 hit ‘’Allemaal beestjes’’ met als begin tekst: Weet je wat ik zie als ik gedronken heb, allemaal beestjes, zoveel beestjes om me heen. Dat gevoel bekroop me ook toen we afgelopen zondag de jaarlijkse La Fête  de la Fraise markt in Vergt bezochten. AardbeiVergt is een dorp met nog geen 2000 inwoners en werd op afgelopen zondag overspoeld met bezoekers om naar aardbeien te kijken, aardbeien te proeven, aardbeien in likeur te nuttigen, kistjes met aardbeien te kopen en de producenten van aardbeien te bekijken in hun kleurrijke (aardbei) outfit. Ik zag aardbeien, overal aardbeien terwijl ik nog niets gedronken had. Het Aardbei opperhoofd regionale opperhoofd van de aardbeien associatie opende de markt. Ik zag later op de selfie van hem met mij dat hij ook wel een aardbeineus lijkt te hebben. En na zijn speech volgde een rits van Franse sprekers om de loftrompet over de aardbei en hun producenten te steken. Fransen zijn gek op dit soort toespraken heb ik het gevoel. En als de spreker ingeleid wordt heb je ook meteen een lange speech te pakken. Inmiddels dromde de meute van bezoekers zich rondom het centrale marktplein waar een hele grote aardbeien taart lag te wachten om verorberd te worden. Ook werden hier aardbeien in een likeur in plastic bekertjes gratis uitgedeeld. Na enige tijd waren de aardbeien op maar er was nog volop likeur. Geen probleem voor de meeste bezoekers. Al met al was het een heerlijk feestelijk gebeuren waar iedereen zichtbaar van genoot. En ik moet zeggen dat de aardbeien prima smaakten. Het Perigord gebied en in het bijzonder Vergt heeft ruim 25% van de Franse aardbeien markt in handen. Als ik goed geïnformeerd ben worden er wel zeven verschillende soorten aardbeien geproduceerd. Dus deze jaarmarkt zal ongetwijfeld blijven bestaan. Op de video hieronder kun je meegenieten van het Fête de la Fraise 2015.

Geen opmerkingen: