Pagina's

zaterdag 31 december 2016

Dag 2016

Het valt niet mee om een terugblik te werpen op 2016. Het recente roosonverwachtse overlijden van Willem ligt nog zeer vers in het geheugen. Het hele proces van het geconfronteerd worden met zijn dood tot en met de begrafenis van drie dagen geleden is emotioneel geweest. De enorme belangstelling en de mooie waardige begrafenis voelen als een warme deken van medeleven voor direct betrokkenen. Ik prijs me gelukkig dat ik Willem, de ex-partner van Joosje waar ze een goede band mee had, de afgelopen jaren heb leren kennen. Een warm mens genietend op zijn wijze van het leven. En iemand alom gewaardeerd. Er is een leegte ontstaan die opgevuld zal worden door de rijkelijke herinneringen.

2016 was voor mij het jaar van een sterkere integratie in het Franse locale leven. Ik heb me vooral intensiever bezig gehouden met Cafe Pluche. discussie2Website, facebook en korte videoreportages en het maken en vertonen van de film over de renovatie van het oude huis in Epeluche waren mijn bijdragen. De laatste paar maanden is mijn belangstelling wat gedaald mede door de geringe respons op het afronden van de film over Emile een ruim 90 jarige inwoner van Epeluche. Maar Cafe Pluche zal zeker ook in 2017 voor mij van belang zijn.

In 2016 heb ik ook een sterke ontwikkeling doorgemaakt door zelfstudie van de verschillende Adobe creative cloud software. Het is ook heerlijk om te zien hoe ervaren grafische designers ook nog dingen leren met de nieuwste versies van de software. Het live bijwonen van on-line workshops vind ik ook geweldig. Ik ben uiteraard ook zeer in mijn sas met het nieuwe HP workstation.

Ook heb ik het afgelopen jaar weer mogen genieten van culinaire zaken in voorgerecht antipastiFrankrijk en Nederland. Regelmatig deed ik er verslag van op mijn blog. Naast de bekende restaurants waren er ook nieuwkomers: Bistro Vertical en La Trattoria. Helaas heb ik recent vernomen dat de Brasserie in Aubeterre dicht is gegaan. De aardige Engelse-Duitse pachters zijn vertrokken naar Spanje. Al eerder sloot het restaurant van hotel LaPaix in St Severin. Het blijft lastig om als uitbater je kop boven water te houden. Maar er is elk jaar ook weer voldoende aanwas.

Zomer 2016 was weer fantastisch met een groot aantal vaste jaarlijkse bezoek(st)ers. Het blijft gezellig om in die maandenemmer de hond Tia om me heen te hebben. Ze vermaakt zich best. Joosje is dit jaar ook regelmatig geweest waarbij het genieten is van elkaars aanwezigheid. Verder heeft Joosje zich weer vermaakt met haar projecten: tuinonderhoud, garage deur schilderen en jam productie van wat de natuur aan vruchten voortbracht. UIteraard hebben we samen genoten van wat er aan cultureel te beleven is in de Charente. De komst van mijn kinderen Natasja en Edgar, partners Wino en Femke en kleinkinderen Mats en Lotte in de zomerperiode is natuurlijk ook een topper. Mats en Lotte zijn echte lieverds. Wat een rijkdom. Ook de tour van de Ukuladies was een hoogtepunt zowel voor ons als voor Marlieke, Suzanne en Jennifer met hun optredens. Prachtig om te zien hoe drie jonge vrolijke mooie vrouwen zo heerlijk bezig zijn.

berkNa de zomer weer een tijd in Nederland geweest om vanuit het Beijersche op pad te gaan. De camper biedt daarbij nog altijd leuke mogelijkheden. Het cultuursnuiven in Nederland met bezoeken aan Haags Gemeente musuem, Booymans, Kunsthal, Groninger museum en de Fundatie is een vaste gewoonte.

November was een wat minder geslaagde periode vanwege de hevig griep aanval die ik mocht ondergaan. Het stemt dan wel weer tot nadenken over de gevolgen als je alleen in het buitenland bent waar je in feite niet woonachtig bent. En hoe kwetsbaar het allemaal is. En dus hoe belangrijk het is om er nu alles uit te halen nu het nog volop kan. Dag 2016 en welkom 2017 over een paar uurtjes.

Geen opmerkingen: