Pagina's

zaterdag 28 juli 2012

Drie verrassingen

Zojuist zijn Natasja en Wino vertrokken naar Minzac hun volgende vakantiebestemming op circa 80 km van Les Cotes. Vandaag is het wat druilerig weer met af en toe een buitje regen en wat onweer. Voor wino wijnhun vertrek hebben Wino en Natasja nog even fanatiek getafeltennist.
Donderdag avond zijn we gezamenlijk uit eten geweest in La Taverne in Aubeterre. Daar ontdekte ik tot mijn verrassing dat ze de heerlijke rose Clairet, vorig jaar gedronken op terras van Hotel La France samen met Marjolijn en Keba, hierNatasja proost op de kaart hadden. En dat de eigenaresse deze wijn zelfs verkoopt in hun eigen cave winkeltje. Dus aan het eind van het dinner nog drie flessen van oogst 2011 gekocht voor thuis (Les Cotes) gebruik. Ook dit jaar had deze rose een onderscheiding gekregen. Wino en Natasja hebben ook de Pineau des Charente ontdekt. Dus was het het proosten voor de smakelijk maaltijd.
De tweede verrassing was het gezellige La Tapazerria eethuisje in een van de zijstraatjes van het centrale pleintje in Aubeterre. De naam geeft al aan dat het restaurant, gevestigd in een voormalig lokaal hospitaal, een kaart heeft die tapas en pizza’s biedt. Dus vooraf hebben we olijven, krokante gefrituurde inktvisringen en gevulde Baskische ham genomen en daarna ieder een pizza. Het dessert met home-made Tiramisu of Cheese cake sloot het goed af. Ook zat achter ons nog een 'local' Spaanse liedjes te zingen en begeleidde zich op akoestisch guitaar. De bediening was uiterst vriendelijk en de eigenaresse van origine afkomstig uit Ierland sprak ook vloeiend Frans met de bekende Franse gebaren. Kortom een tweede 'culinaire' verrassing waar we gisteren beland waren.
De derde verrassing kwam  toen we terug liepen na het dinner naar het pleintje in Aubeterre. Onder de invallende duisternis kwam prachtige klassieke muziek ons tegemoet. En midden op het plein met aan beide kanten bezoekers van de plein restaurants kon men genieten van het optreden van het Haarlems Jeugd Barok Orkest dat we eerder gezien hadden deze week. Het was een schitterende ambiance waarbij zelfs door een enkeling een menuet gedanst werd. Onder bis-bis geroep gaf het orkest ook nog een toegift. Ik kon gelukkig nog wat video opnamen maken met de iPhone. Helaas door mijn onervarenheid ben ik vergeten de iPhone in de juiste breedbeeld positie te draaien. Maar een kniesoor die daar over valt want het gaat om indruk.
Ik raakte ook nog in gesprek met de vrouw van de Markies van kasteel du Cumond. Haar man de Markies zat in het comite van aanbeveling van het jeugdorkest. Dus op mijn beste Frans heb ik even uitgelegd dat ik Markies des Cotes ben en dat ze van harte welkom zijn om mijn residentie te bezoeken. Je weet maar nooit. Misschien volgt nog eens een vierde verrassing door hun bezoek :).

Geen opmerkingen: