Pagina's

zaterdag 21 juli 2012

Politie optreden in Aubeterre

Man in olieAubeterre sur Drone, un plus beau village ligt op ongeveer 9 km van Les Cotes. Het is een mooi klein plaatsje met een karakteristiek Frans pleintje, recent gerenoveerd, uiteraard met platanen. Verschillender restaurantjes bieden voor de toeristen een gelegenheid om te eten. Zo ook het Hotel de France. Vanavond was ik daar heen getogen op de Vespa om eenvoudige maaltijd te genieten. Het is ook een leuke plek om mensen te kijken. Zo zag ik na enige tijd een vaste bezoeker van het cafe in Hotel de France weer behoorlijk in de olie op het terras zitten. Na enige tijd was de persoon overvallen door de slaap en hing onderuit gezakt met hoofd achterover slapend in de stoel.
Louis de funesTerwijl ik rustig zat te nippen aan mijn koude witte huiswijn ging tot mijn verbazing de deur open van de Marie (gemeentehuis) dat ook gelegen is aan het plein. En daar stonden zaterdagavond 21.00 de twee jongere uitvoeringen van Louis de Funès. Louis de Funès die in de jaren 60-70  het symbool was van de onbenulligepolitie Franse politie. In die jaren kon men makkelijk achter het stuur zitten in Frankrijk met het nodige alcohol promillage. Geen controle. Louis de Funès was immers alleen maar geinteresseerd wat er gaande was op het strand van St. Tropez.
Maar dat is anders geworden in Frankrijk. De slogan van de Nederlandse politiek van meer blauw op straat is kennelijk ook hier doorgedrongen. Zelfs in Aubeterre met slechts enkele honderden inwoners en een handjevol toeristen. Geduldig stonden de twee agenten op de stoep. Links kijkend en dan weer rechts kijkend. Na een kleine tien minuten liepen ze naar de andere kant van plein en stonden daar weer links en rechts kijkend. Na enige tijd dropen ze af in een van de zijstraten. De man op het terras snurkte rustig verder. En ik dronk mijn glas leeg en vertrok op mijn Vespa in de andere richting. Je weet maar nooit. Je moet zelfs blaaspijpjes voor alcohol test op zak hebben volgens de Franse wet. Times are changing zong Bob Dylan in 1964 en nu ook in Frankrijk.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wij zijn na een voorspoedige reis (met hulp van een TomTom) weer terug in Alphen aan de Rijn.
Het was een welbestede week, waarbij jij een prima gastheer was.
Veel plezier volgende week met Wino en Natasja. Ik ben nog een weekje vrij en verheug me op het mooie weer in NL.
Doei, Marjolijn