Pagina's

donderdag 7 november 2013

Arras

Arras een stad in noord Frankrijk. Normaliter zou ik deze stad op mijn reis deur restonaar Pillac vanuit Nederland links laten liggen en omgekeerd vanuit Pillac naar Nederland rechts laten liggen. Maar dit keer kwam het me goed uit toen ik gisteren op weg terug was naar Nederland om deze stad aan te doen. Een overnachting in hotel Mercure in Arras zorgde ervoor dat ik gisterenavond het centrum bezocht voor een geschikt restaurant. De aanbeveling voor een goed visrestaurant van de hotelreceptie heb ik niet opgevolgd. De menukaart zag er saai uit en het was meer een vlees resto. Gelukkig viel mijn oog op het restaurant Amarineentree, la mer, si proche….. Arras ligt nou weliswaar niet direct aan de zee maar het klonk veel belovend. Bij het binnenkomen loop je over een scherm in de vloer heen waarin vissen tussen keien door zwemmen (op video) terwijl je er tegelijkertijd het geluid van water hoort als gevolg van je stappen in het water. Het geluid van een grote stomer klinkt overigens ook regelmatig in het restaurant ten teken dat een gerecht gereed is om uit geserveerd te worden. De menu kaart is uitgebreid maar door de manier van presenteren komt het wat chaotisch over. Veel verschillende schotels met schaal- en schelpdieren worden aangeboden. Dus het betere peuter- en slurpwerk.  Maar er was ook uiteraard vis. Ik ging voor een triootje als entree. Zalm gemarineerd, zalm gerookt en een zalm tartaar. Smakelijk maar de rooksmaak en marinade smaak waren niet zo sterk aanwezig als ik gehoopt had. Als amuse keuken restokreeg ik al een tonijn salade met knapperige wafeltjes. Mijn hoofdgericht bestond uit gegrilde tonijn op Oosterwijze. Prima combinatie. Ik kon dit geheel niet anders blussen dan met een Chardonay wijntje of twee. De bediening was uiterst plezierig. Verder was het een genot om te kijken naar de cheffin die in de keuken de plateaus met schaal en schelpdieren voorbereidde. Ze stak heel behendig de oesters open. Amarine is een nieuwe keten van 10 restaurants over Frankrijk verdeeld. Men kan ook via het internet zijn visschotels bestellen. Maar wat is er nou niet leuker om met vrienden gezellig vis te tafelen. Gezond en lekker. Dat vonden gisteren ook heel veel bezoekers van Amarine, la mer, si proche in Arras. Dus links of rechts laten liggen van deze plaats zal in de toekomstig lastiger zijn.

Geen opmerkingen: