Pagina's

maandag 18 november 2013

Inburgering

Het afgelopen weekend was voor mij een soort spoedcursus inburgering. Op zaterdag heb ik één van de uitvoeringen van de Concerten bij Orgel verkleindKaarslicht bijgewoond. De organisatie lag in handen van de Gemengde Zangvereniging Vriendschap en de uitvoering werd gegeven in dorpskerk Berkenwoude. Berkenwoude waar ik mijn tijdelijk woonstek la Luna vandaag ga betrekken. De eigenaresse van la Luna had ons op het concert geattendeerd. Het was een indrukwekkend bijeenkomst waarbij vooral de grote klasse bleek van de violiste Natasja van Doesburg. Zij begeleidde het koor en bracht ook enkele solo stukken ten gehore. Het is ook geweldig zo’n groot koor van enthousiaste amateurs te zien zingen en daarbij dan nog een imposant orgel. De piano klonk wat ontstemd had ik het gevoel als leek. Ook bleek me wel dat de vakkundige dirigent daar op handen gedragen wordt. Ik heb een videootje over het koor en één met de violiste gemaakt die je hieronder kunt bekijken.
 
Mijn tweede inburgering was een onderdompeling in het architectuur film festival van het filmhuis van Gouda. Ik ben daar al wel vaker geweest. Maar nu hebben we zaterdag naar twee en zondag naar drie films gekeken. Alle films werden boeiend door een deskundige ingeleid. De film over de grootste architect van Nederland Huig Maaskant uit 2003 was een monumentale documentaire. Bij de film over het huis van Melnikov  - a Moscow Utopia kon ik mijn gesnurk bijna niet onder drukken. De mooie muziek en de Finse gesproken tekstBarragan huis en daarbij de veelvuldige herhaling van weinig afwisselende foto’s waren de oorzaak van mijn neiging tot in slaap vallen. Maar een por van Joosje hield me erbij. De zondag begon al vroeg ontspannen met de nog steeds grappige film ‘Mon Oncle’ van Jacques Tati. De moderne tijd en architectuur worden op een zeer geestige wijze belicht. De film The Human Scale gaf een goed beeld dat de auto en niet de mens (voetganger) centraal in stedenbouwkundige ontwikkeling van grote steden. Maar er is hoop als je sommige pogingen ziet in de film. Een film over het huis van de architect Luis Barragan sloot het festival af. Deze film boeide meer dan de Melnikov huis film van dezelfde regisseur. Indrukwekkend huis, mooie kleuren en een sobere indeling. Ook zag ik nog een mooi geel plafond in zijn grote en hoge studio ruimte.

Geen opmerkingen: