Pagina's

vrijdag 7 november 2014

Een vluggertje

Gisterenavond ging de kogel door de kerk tijdens de vergadering van het Café Associatief van Comberanche – Epeluche. De per email gehouden stemming leverde een voorkeurslijst van namen op voor het café. Hiervan werden de nummer één tot en met zeven opnieuw in stemming gebracht. Zoals  gebruikelijk duurde het ff voordat iedereen het er over eens was hoe de stemmingsronde in de vergadering zou moeten plaatsvinden. En na twee rondjes stemmen werd uiteindelijk de naam Le Café Pluche als zeer overtuigende winnaar gekozen. Het ei is gelegd. IMG_0194Vervolgens werd er als een groot kleinkinder koor verder vergaderd over de inhoud van de feestavond van 6 December. Ik zal jullie de details besparen maar het was vermoeiend voor iemand zoals ik die gewend is efficiënt te vergaderen. Kortom deze vergadering was geen vluggertje. In tegendeel. Nee, dan het binnenhalen van de mais van het terrein rondom Les Cotes. De indrukwekkende New Holland combine scheerde zich over het terrein. Na een paar baantjes werd een container achter een tractor gevuld met de maispulver. In een gesprek met de bestuurder van de tractor werd me duidelijk dat ik te maken had met de jonge eigenaar van het perceel. Vol trots vertelde hij dat de combine hun eigendom was en niet van de coöperatie. Ook bleek dat deze eigenaar een zeer groot aantal percelen had met mais, zonnebloemen, haver etc. De tractoren zagen er ook indrukwekkend en spiksplinternieuw uit. In nog geen zes uurtjes werd zo’n drie hectare mais geoogst. Nu begrijp ik ook waarom de mais zo netjes in rij geplant stonden. De maisscheerder moet er precies met zijn tondeuse punten tussen passen. Uiteraard een ideaal moment om het ook op video vast te leggen. Zelfs in twee video's. Een ervan geeft een beeld van totale proces. In de tweede video krijg je een indruk vanaf mijn veranda waarbij ik de afspeelsnelheid met een factor acht heb verhoogd. Daardoor wordt het oogsten echt een vluggertje. Dat vluggertje kun je hier onder bekijken. De langzame brede versie komt een dezer dagen.Tot slot, de eigenaar verzekerde me dat ik volgend jaar weer zonnebloemen om me heen zal hebben. Mooi vooruitzicht voor 2015.

1 opmerking:

Anoniem zei

J.B.wat een hartstikke leuke video van de mais-oogst,ik heb net wel 3keer achter elkaar gekeken.Dat de maiskolven niet apart worden geoogst?Voor mij nieuw!De kennismaking met de eigenaar is goed voor de inburgering en mooi,dat volgend jaar,er weer zonnebloemen komen [kan ik er eentje mee naar huis nemen]Aan een boom zo vol geladen enz.Goed week-end,groet Neel.