Pagina's

donderdag 2 juni 2016

Participatiesamenleving

De term participatiesamenleving betekent, dat de overheid voortaan uitgaat van de eigen kracht en zelfredzaamheid van een ieder. Alle burgers hebben naast rechten op zorg en andere voorzieningen, ook de plicht om voor zichzelf en hun omgeving op te komen. Ook in Frankrijk hanteert men een dergelijk begrip in termen van ‘démocratie participative’. Gisteren avond was het begrip veel aan de orde in een bijeenkomst van de regionale groep van het Conseil de Développement (CCD) du Pays Périgord Vert. Maar het heeft hier in Frankrijk een iets andere betekenis. Het gaat erom om burgers nog beter bij het bestuur te betrekken. De CCD is een adviesorgaan van vrijwilligers die de gekozen leden van het Departement van adviezen dient. Ik kreeg wel geelde indruk dat de Departments leden zich weinig aantrekken van de adviezen en er eigenlijk niet om verlegen zitten. Frankrijk is zo’n verkokerde samenleving waar veranderingen bijna niet door te voeren zijn. Gelukkig was het wel een gestructureerde vergadering waardoor ik het ook allemaal wat beter kon volgen. De aanwezigen (slechts 15 belangstellenden) mochten ook nog wat ideeën aandragen. Het werd een mooi schilderij van gele post-it stickers. Maar ik ben ook blij dat ik me dagelijks met veel leukerder zaken bezig kan houden. In aanloop naar de premiere van de film ben ik nog eenbios animatie aan het maken van het werk op de steiger van het renovatie huis. Ik leer daardoor steeds meer de verschillende tools van Adobe After Effects kennen Ook hun beperkingen en kracht. Verder heb ik het gekochte laken uitgetest als filmscherm. En gisteren bereikte me ook het goede nieuws dat mijn HPZ840 workstation in de door mij gewenste configuratie is aangekomen bij de dealer. Dus over aantal weken gaat dat werkpaard mee naar Franrijk. Joepie!

Geen opmerkingen: