Pagina's

dinsdag 27 mei 2014

Sparen

Geld sparen loont nu nauwelijks de moeite vanwege de geringe rente. Tegenwoordig kan het allemaal gemakkelijk met de bank Apps op je iPad of Spaardoos1mobiele telefoon. In de jaren vijftig-zestig was sparen in. Via de Zilvervloot kreeg je nog wat extra rente. Ook ingewikkelder om te  sparen. Je moest naar de bank om het gespaarde geld bij te laten schrijven op je spaarbank boekje. Ook in die tijd waren spaarpotten in. Ik had destijds een dikke roze stenen spaarvarken waar muntjes ingingen via een gleuf boven op. Ook papier geld kon er in. En eens in de zoveel tijd telde ik mijn spaargeld. Ik zat dan als kind met een mes te peuteren in terwijl ik spaarvarken op zijn kop hield. Zo vlogen de munten eruit en het papier geld moest er met beleid uitgehaald worden. Bij mijn collectie blikken speelgoedspaardoos3 zitten ook een paar fraaie spaardozen. Zo ook een blikken spaardoos in de vorm van een kinderboek met als titel Dick Whittington,   naar het bekende kinderverhaal. Op de voorkant is Dick Whittington afgebeeld, wandelend met zijn kat, 5 mijl van London. Aan de bovenkant zit een gleuf voor het geld en het blik heeft een slotje. Deze spaardoos stamt uit de vijftigerjaren en krijgt nu anno 2014 opnieuw een bestemming. Ik ga de spaardoos nu gebruiken om het losse munten geld dat altijd wel ergens in mijn broek of jaszakken slingert te verzamelen. Niet om te sparen maar dan heb ik het handig bij elkaar als het nodig is. Ik kan de spaardoos nog op slot doen ook want het originele sleuteltje zit er nog bij.

1 opmerking:

Marthy zei

Joop, wat leuk, die spaardoos. Je kopfoto is geweldig.