Pagina's

zondag 18 januari 2015

Genieten

Voor de tweede keer binnen een maand heb ik een bezoek gebracht aan museum de Fundatie in Zwolle. Het lag mooi op de route terug vanuit Veenhuizen. En het was voor de tweede keer een groot genoegen om er te Joop en kaas vertoeven. Twee nieuwe exposities waren beschikbaar. Een grote overzichts expositie “Closer’’ van Tjalf Sparnay met megarealisme. Schilderen van objecten op grote doeken op een bijna fotografische manier. Aardig om te zien. Maar na een paar doeken bleef het me niet boeien. Het creëerde bij mij geen emotie. En na een tijdje had ik genoeg broodjes, ketchupflessen, knikkers etc. op zo’n groot formaat gezien. Toch maar wel een selfie gemaakt met een bruine boterham met oude kaas op de achtergrond. Daartegenover was de expositie ‘’ In search of the meaning ‘’ Conversation pieceeen geweldig overrompelend gebeuren. Achtentwintig veelal grote objecten stonden door de bovenste etages opgesteld. Ze kwamen ook door de architectuur van het Fundatie gebouw volop tot hun recht. Uiteraard heb ik weer met mijn videocamera de nodige opnames gemaakt. Na enige tijd klampte een suppoost mij aan. Zijn manager had hem verteld dat het niet toegestaan was te  filmen. Ik heb daarover mijn verbazing uitgesproken mede omdat  fotograferen wel mocht. Video is niet anders dan het maken van 25 foto's per seconden. En met huidige fototoestellen of mobiele telefoons kan je ook filmen. En daar werd niets van gezegd. Dus echt onzinnig die houding. Rest in het geheim gefilmd. Het resultaat van deze verboden opnamen kun je aan het eind van deze blog bekijken. Ook de catalogus Pink coupleover de expositie is fraai omdat er per kunstenaar een interessante beschrijving is van zijn of haar complete werk met ook fraaie foto’s. Na het bezoek nog even door de straatjes van Zwolle geslenterd. De eigenaresse van het winkeltje met de speelse naam  ‘’Bijzonder-Heden’’ vertelde dat haar omzet mede bepaald wordt door succesvolle tentoonstellingen bij de Fundatie. Veel bezoekers leidt tot veel klanten. Mooie spin-off van kunst. En ook wij gingen daar weg als tevreden klant met wat bijzondere kadootjes  En zo sloten we met een tevreden gevoel een kort bezoek aan het rustige Noorden af.

Geen opmerkingen: