Pagina's

maandag 12 januari 2015

In de rij

Na de futuristische kijk op mode in de tentoonstelling “The Future of RijFashion is Now”’ in Boijmans van Beuningen zijn we gisteren naar het Haags Gemeente Museum getogen voor de expositie “Mr Darcy meets Eline Vere”. En we waren niet de enige die op dat idee waren gekomen. Een lange rij tot ver buiten het gemeente museum stond te wachten om naar binnen te mogen. Maar het merendeel kwam voor de tentoonstelling over Rothko. Die hadden we al eerder bezocht. De expositie over de romantische mode gaf een fraai overzicht van het modebeeld voor de upperclass. Ruisende zijde, adembenemende borduursels, ruches en grote crinolines. Wollen maatkleding voor dandy’s en chique baljurken voor ladies. Kostuums uit de tijd van Jane Eyre, Eline Vere, Jane Austen’s Pride and Prejudice en Downton Abbey in volle glorie in een grote tentoonstelling over mode in de 19de eeuw. De aankleding van de expositie was ook fraai verzorgd. Best wel een lastige opgave. De wanden van het museum waren behangen met grote voorstellingen van gebouwen etc. Daardoor kwamen de kostuums nog meer tot hun recht dan in een kale museumzaal.JasDaarna nog wat ander exposities doorgelopen om vervolgens op de mooie binnenplaats te genieten van een glaasje prik met. Nog net voor sluitingstijd een bezoek gebracht aan de buren van het Haags Gemeente Museum. Het Haags Fotomuseum. Dat was een afknapper. Het aankijken niet waard wat mij betreft. Ik heb altijd wat moeite met conceptuele kunst. “Nude, animal, sigar” van Paul Kooiker was in mijn ogen niet meer dan wat veel nogal onscherpe foto’s van vrouwelijk naakt, varkens en een sigaar. Ik kon niet de moeite opbrengen om te doorgronden wat de fotograaf er mee voorhad. Gelukkig stond bij Fotomuseum geen lange rij om binnen te komen want dan zou ik me nog meer teleurgesteld hebben gevoeld. Maar de tentoonstelling over romantische mode is een aanrader. Het videootje over de expositie hieronder als opwarmertje.

1 opmerking:

Anoniem zei

J.B.na de "klerenzooi"uit de Franse hoofdstad,ga je in je laatste blogs over op andere kleren.Met de Future-show heb ik,zo blijkt,geen connectie.Maar voor de nieuwe lichting ontwerpers een aardige gelegenheid hun kunsten te tonen En ja,dan Den Haag,leuk om te zien.De kraaltjes,de frutsels en de ruches,de mannen kwamen er beter af met wollen costuums.Het zag er goed uit,mooi in beeld gebracht!Terug naar het heden.Ik ben blij met m'n spijkerbroek,fleece-trui en sportschoenen.Groet,Neel.