Pagina's

zondag 6 december 2015

Veranderingen

Deze zondagochtend had ik de allerlaatste baquette cereal bij mijn lokale bakker in St. Severin. Het viel me weer op dat het zondags ochtend relatief druk is in de hoofdstraat van dit dorp. Overal zie je mensen boodschappen open plekdoen of een praatje maken. Toen ik mijn auto geparkeerd had bij de Credit Agricole bank viel mijn oog op een groot gapend gat bij de gebouwen aan de overkant van de bank. Wellicht was daar de oude garage die er aanvankelijk stond al enige tijd tegen de vlakte. Maar dit keer viel het me pas echt op. Ik ben benieuwd wat men daar gaat ondernemen. De garage stond al vele jaren te koop. Slopen en herbouwen is waarschijnlijk waarvoor men gekozen heeft. Nu maakt men er meteen gretig gebruik van voor het parkeren van een paar auto’s. Ook zag ik dat Upcycling wederom een wijziging heeft ondergaan. Dit aanvankelijke winkeltje gerund door een Engelse dame was gestart met pizzeriade verkoop van cadeautjes. Upcycling wordt omschreven als de kunst om ongewenste artikelen opnieuw te gebruiken door ze in iets beters om te zetten. Vervolgens is de uitbaatster slim overgaan in het aanbieden van thee, koffie en cake. Daarna met een horeca licentie en wat verbouwen een lokaal cafe geworden. Vooral gericht op de vele Engelsen waarvan er velen in dit gebied wonen. Maar er komen ook Fransen. Het is een soort huiskamer cafe waar ook brei-ochtenden worden georganiseerd. Ook Frans-Engelse spreeklessen worden er gegeven. Kortom een ontmoetingsplaats. En nu de laatste verandering is dat men er nu naast soep, broodjes ook pizzas kan eten en afhalen. En naar mijn indruk loopt het erg goed. Een andere verandering is een restaurant in Aubeterre. Sinds deze zomer is het St. Jacques restaurant in andere handen. Het restaurant heet nu ‘Au Cochon Prieur’. Ik had er positieve reacties over gehoord. Dus gisterenavond de lakmoes proef. Het interieur ziet er netjes maar nogal al saai uit. Niet veel veranderd ten opzichte vorige uitbaters. Opvallend was de grootte van de porties bij het voor-, hoofd – en nagerecht die ik besteld had. Veel te groot. Drie dikke plakken foie gras. Meestal zijn 2-3 bescheiden plakjes gebruikelijk. Mijn hoofdgerecht was onglet de boeuf. De nederlandse benaming is longhaas, beenhouwersbiefstuk en karweivlees, omdat de slachters dit betrekkelijk klmeringueeine stukje vlees mochten houden als (extra) vergoeding voor hun werk. De longhaas is in het buitenland geliefder dan in Nederland  In Frankrijk is de longhaas geliefd vanwege de lange draad. Ook was de portie vlees en gebakken aardappels enorm. Verder vond ik het vlees nogal (te) stevig en sterk van ‘varkens’ smaak. Het nagerecht,  een meringue gevuld met een zoetige substantie en geplaatst op veel chantilly en een ijsbolletje was bijna een complete maaltijd. Ik denk dat men wat meer moet gaan letten op kwaliteit en minder op kwantiteit. Ik geef ze voorlopig het voordeel van de twijfel maar mijn bekoring hebben ze nog niet. Dus lakmoes uitslag onduidelijk.

Geen opmerkingen: