Pagina's

dinsdag 24 januari 2017

Laat je lijftijd controleren

Een vast ritueel tijdens mijn bezoek aan Nederland is een dagje IKEA. Bij binnenkomst moet ik me al bedwingen om mezelf niet in de ballenbak onder te brengen. Maar de roltrap naarboven brengt me al snel op andere gedachten. Eerst langs alle IKEA banken. De Klippan blijft de bank die naar mijn idee het meest verkocht is. Zo simpel zo cool vooral die in leer. aandachtOndanks dat we schoolvakanties mijden bij een bezoek hoor je onherroepelijk op zeker moment wel ergens een kind bleren. Het geluid komt allengs dichterbij en verdwijnt weer als de sirene van een brandweerauto. Ik blijf altijd staan bij een van de vitrines waar een automatisch systeem 24 uur zeven dagen in de week het hele jaar door deurtjes van een IKEA kast open en dicht staat te doen. En elke keer wordt electronisch het nummer verhoogd van het aantal keren de deur open en dicht gegaan is. Eigenlijk een kunstobject dat in een museum thuishoort. Uiteraard moet je niet vergeten de nieuwste gids mee te nemen. Dit keer met als uitgekiende ondertitel IKEA, aandacht maakt alles mooier. Opvallend is ook dat bezoekers onderweg al kleine artikelen meenemen en daar dan hun hele bezoek mee lopen rond te zeulen. Terwijl alles op de onderste etage te verkrijgen is. Als tussenstop lassen we het uitgebreide restaurant in. We drinken of eten daar wat. Zweedse gehaktballetjes blijven natuurlijk een ijzersterk gerecht. Wel zoeken we een rustig plekje ver weg van het publiek dat allemaal ook zo nodig moet gaan eten als wij ook willen. Maar IKEA blijft verrassen. Je lijftijd wordt gecontroleerd bij het afrekenen aan de kassa van het restaurant. Hoe ze het controleren en wat het is zal wel voor altijd een raadsel zijn maar het stond wel op de kassabon.lijftijd

Geen opmerkingen: