Pagina's

maandag 23 januari 2017

Meer, meer ….

Onwillkeurig moet ik denken aan de beruchte uitspraak van Geert Wilders over minder, minder als ik de titel zie van het Museum voor Modern Realisme (MORE) in Gorssel. De kunstcollectie van Hans Melchers (eigenaar van het museum) vormt de kern van het museum. Met veel werk van Carel Willink, Charley Toorop schildert Lotte RademacherRaoul Hynckes, Charley Toorop en Pyke Koch. In het kleine wat bezadigd aandoende plaatsje Gorssel is denk ik sedert de komst van dit museum in 2012 veel veranderd. Ook heeft Loetje, de biefstukketen van ossenhaas, zijn intrek gedaan in Gorssel. Zowel in het museum Cafe als in het pand naast het museum zit Loetje. Maar ik moet wel toegeven het is allemaal op stijlvolle wijze gedaan. MORE is zeker de moeite waard en een verblijf in het museum Cafe Loetje ook. En ons verblijf in het hotel Loetje en een avondje biefstuk eten bij Loetje in dit geval met Natasja en Wino is goed bevallen. In de benedenzalen van MORE is de vaste expositie. Opvallend vond ik dat de tekst bij de schilderijen groot weergegeven zijn op de muur ruim onder het schilderij. Niks geen getuur op kleine naamplaatjes direct naast hetkoor schilderij. De wisselende expositie in de bovenzalen was over het werk van beeldend kunstenaar en musicus Johan van Hell. De expositie ‘Op klare toon’ gaf op een heldere manier een overzicht van zijn uitgebreide werk waar muzikanten veelvuldige in voorkwamen op prenten en schilderijen. Een video over het werk van de kunstenaar en vitrines met artikelen uit ondermeer AJC tijdschriften maakten het geheel kompleet. Petje af voor de samenstellers. Overigens ben ik mijn petje, een recent aangeschafte muts van Hugo Boss kwijt geraakt tijdens ons bezoek aan Gorssel. Dus krijg ik nou weer kouwe oren

Geen opmerkingen: