Pagina's

donderdag 18 februari 2016

Eco dorp

Een kleine drie kwartier voor de aanvang van de thema avond gisteren bij Cafe Pluche kreeg ik van de voorzitter nog het verzoek om er een video verslag van te maken. Aanvankelijk was ik het niet van plan. Maar na dit verzoek ben ik toch snel getogen naar deze bijeenkomst met camera en statief. Toen ik aankwam stond het parkeer terrein vol met autos en dus DSC09034volle bak in de zaal. Opvallend het grote aantal jongeren dat aanwezig was. Kennelijk sprak het thema de realisatie van een ecodorp iedereen erg aan. Net als bij Luther destijds had de eerste spreker op twee grote deurdelen de nodige achtergrond literatuur geplakt waarop hij zijn visie waarover hij steeds sprak had gebaseerd. Het waren wat verfrommelde fotocopien. Deze aktieboer stelt zover ik het heb kunnen begrijpen zijn grond en stro ter beschikking voor een ieder die er iets met eco-achtigs wil doen. De tweede spreekster liep over van enthousiasme. Naar bleek had zij haar jeugdige aanhang meegenomen. Ze werd luidruchtig toegejuicht bij aanvang van haar optreden. Door de spreekster werd uitgelegd wat zij al deed op het terrein met ecoproductie van … (dat is me ff ontgaan in het geheel). De derde spreekster was een bescheiden jonge architecte die op een meer feiten onderbouwde wijze vertelde over de bouw van huizen vroeger met stro als goede isolatie. DSC09039Het sprekersstokje werd daarna overgenomen door een jonge techneut die ons trakteerde op een uitgebreid verhaal over de mogelijkehden om huizen met stro te isoleren. Helaas ging zijn verhaal wat de mist in door slides met veel te veel details met veel te kleine letters. Maar het publiek genoot en dat was het belangrijkste. Ik vind dergelijke initiatieven best wel prachtig en doet me onwillekeurig terug denken aan de jaren 60 waarin we ook vonden dat alles anders moest. Maar ondanks dat er leuke voorbeelden van het gebruik van stro als isolatie in huizen en gebouwen werden vertoond bleef deze eco dorp aanpak voor mij toch te veel in het houtjes, touwtjes circuit hangen. Maar ik ben wel natuurlijk een beetje een ouwe zak aan het worden. Alhoewel :)

Geen opmerkingen: