Pagina's

maandag 6 augustus 2018

Fransen behoudend?

Hoezo? Dat is wel een beetje het imago dat aan Frankrijk kleeft. Maar is dat ook zo? Enige blogs geleden schreef ik dat sommige etalages in St Severin die al jarenlang hetzelfde waren ineens opgevrolijkt waren Etalage 2met Franse vlaggen en andere Franse uitingen van vaderlands liefde vanwege het wereld kampioenschap voetbal.

Dat ligt nu al weer enkele weken achter ons. En toen ik gisteren mijn zondagse lunch bij de Italiaan in St Severin ging gebruiken keek ik nog even in die etalages. En tot mijn verwondering waren nog steeds de uitingen van vaderlands liefde te zien. Ik verwacht dat we tot de volgende wereld kampioenschappen de Franse vlaggen, sjaals en Etalage 3kussens met de driekleur zullen blijven zien. Hoe zo behoudend?

Ook krijg ik nog steeds op de kassabon bij sommige SuperMarches naast het totaal bedrag in Euros het bedrag in Franse francs te zien. De euro is al meer dan tien jaar geleden ingevoerd. Hoe zo behoudend?

Ook het betalen gaat voor menigeen in Frankrijk nog met een cheque. Het overkomt mij altijd als ik in de kassarij sta dat de klant voor mij eerst de hele tas om moet keren om het chequeboek te vinden. Dan moet de cheque uitgeschreven worden en gecontroleerd door de kassajuffrouw. Pinpas of contactloos betalen heeft menig Fransoos nog nooit van gehoord.  Hoezo behoudend?

Heel Europa streeft naar minder verpakking maar wat doen de Fransen. Die gaan de koekjes die normaliter los in een verpakking zitten nu aanbieden per drie verpakt en daarna in de de totale verpakking. Hoe zo behoudend?

Maar ik hou toch van dit tweede vaderland. Ben ik toch ook behoudend?.

Geen opmerkingen: