Pagina's

dinsdag 1 januari 2013

Disgenoten

Klinkt wel deftig disgenoten. Ik vind het wel een grappig woord. Ik heb inderdaad genoten van de dis maar ook van genoten van de disgenoten. Wie waren dat dan wel?  Oudjaars avond was ik om ongeveer acht uur in de La Taverne in Aubeterre sur Dronne voor het ‘laatste maal’ in 2012. Ik was een van de eerste gasten en onder het genot van een glas champagne maakte ik kennis met José en Martin. José uit Nederland en Martin uit Engeland. Zij wonen sinds een paar maanden Cressac St Genis. Martin is meubelmaker en Jose verzorgt de PR. Zij  proberen met hun bedrijf kasten, trappen etc op maat te maken. Ze hebben op verschillende plekken in de wereld gewoond en gewerkt.  Een gezellig gesprek ontwikkelde zich al snel onder het bubbel genoot. Hierna kwamen twee nieuwe gasten binnen. Na kennismaking viel door deze gasten tijdens het gesprek de naam Wim en Tineke Ellenbroek. Al vrij snel viel voor mij het kwartje. Het waren Geoffry en Tessa, buren van Wim en Tineke, die Domaine LePortrait wat in de gaten houden bij hun afwezigheid. En uiteraard hadden zij van mij gehoord via Wim. Ze waren zelfs met Wim tijdens de verbouwing op Les Cotes gaan kijken. Hierna was het tijd om aan de sfeervol opgedekte tafels te gaan. Maar de gesprekken werden voortgezet en kon de feestdis beginnen. De Franse gasten kwamen uiteraard wat (veel) later binnen zeilen maar het werd een genoeglijk festijn.
Na de amuses werd een Bisque de hommard geserveerd met geraspte kaas, brood etc, daarna een gratin fruits de mer, vervolgens een vlees gerechtje in bladerdeeg met Madeira saus. Hierna was effe een eetpauze nodig  om vervolgens het hertebiefstukje voorgeschoteld te krijgen.
4 gangen van diner 2012
Het geheel werd afgerond met wat kaasjes en een dessert de chef als vuurpijl. Dat was de enige vuurpijl die afgestoken werd om twaalf uur naar mijn idee want vuurwerk heb ik niet gezien of gehoord in Aubeterre. Inmiddels was het dus twaalf uur en daarmee was het 2013 geworden. Even voor twaalven begonnen alle Fransen wat rumoeriger te worden om vervolgens bij klokslag twaalf uur over te gaan tot de ‘Bonne Annee en Bon Santé wensen met daarbij de nodige klapzoenen. Nadat iedereen uitgezoend was werd het tijd om te SMSen of bellen. Goude tijden voor de mobiele telefoon bedrijven.
2013 is een feit en daarmee een heel open jaar voor me. Heerlijk niet ingevuld door allerlei werkzaken. Dus een blanco agenda. Maar wel met een belangrijk persoonlijk doel om gezond te leven met veel liefde om me heen in een mooie omgeving. Gaan we toch voor ?!! Wie doet mee?

3 opmerkingen:

Wim en Tineke Ellenbroek zei

Wij gaan er voor! Bonne Année

Anoniem zei

J.B.Bonne Sante,ik ga en train mee!Nelemarie.

Anoniem zei

Ha Joop, het was inderdaad een bijzondere avond, goed gezelschap en leuke gesprekken en heerlijk eten!
We vinden je blog prachtig en je voornemen voor 2013 ook!
Hartelijke groeten en tot ziens, Martin en José Fleetwood