Pagina's

zaterdag 28 juli 2018

Geweldige adviezen

Ik viel van de ene verbazing in de andere toen ik bij de NOS de adviezen las en zag van experts over de maansverduistering. Het gevoel bekroop me dat ik naar een oude aflevering van Koot&Bie zat te kijken met de Oost Europa expert Dr. Klavan.

Advies 1 van de deskundoloog van Sterrenkunde aan Rijksuniversiteit Groningen: ‘Ga op een plek staan met een wijde horizon’. Dat kwam goed uit want ik was eigenlijk van plan in het keukenkastje te gaan zitten bij dit unieke natuurverschijnsel. Maar het houdt niet op. Advies 2 ‘Bij een maansverduistering behoef je niet je ogen te beschermen. Je kunt zonder problemen naar boven kijken’. Komt ook goed uit want normaliter loop ik ‘s avonds altijd met mijn zonnebril op buiten. En daar voegt de deskundoloog nog een top advies 3 aan toe: ‘Met het blote oog is de maan zoals altijd goed te zien maar met een verrekijker nog beter’. Hoe is het mogelijk dat ik daar niet aangedacht had.

Tot slot geeft een astronoom nog aan dat we met een telescoop of verrekijker alles nog beter kunnen zien inclusief planeet Mars. Ja hoor iedereen heeft een telescoop thuis in het naaimandje liggen. Aan al die geweldige adviezen had ik overigens niets want hier op Les Cotes was het een groot wolkendek. Wekenlang een open sterren hemel. Heb ik weer. Sta ik daar weids te kijken zonder zonnebril maar met een verrekijker. Dus maar een foto van mijn huis genomen.huis donker

Geen opmerkingen: