Pagina's

donderdag 19 juli 2018

Na- en voorbeschouwing op Portugal

Vandaag een nabeschouwing en een blik vooruit op een verblijf in Portugal. In juni begonnen Joosje en ik aan de reeds lang geplande campermaand in Portugal. Uitgerust met de nodige oude en nieuwe wegenkaarten, globetrotter Portugal, camperverslagen van Varekai en de campercontact App begonnen we aan onze reis. Hoofdroute was uitgestippeld via Noord Spanje langzaam afzakken langs de kust tot ver in het zuiden van Portugal. Door het matige weer aan het begin van de Joop portugal 2018reis werd al gauw het plan omgegooid om maar meteen zuidwaarts te trekken. Op een van de kaarten stonden alle stranden met een cirkeltje aangegeven. Een ontelbare hoeveelheid. Die zo bleek later soms makkelijk en soms moeilijk tot niet te bereiken waren. Ons viel op dat het hoofd Noord-Zuid wegennet in Portugal uitstekend is. Ruim baan en in juni heerlijk rustig. Verder ideaal om makkelijk op de tolwegen te komen door bij binnenkomst in Portugal eenmalig je kentekenplaat en creditcard te laten registreren. Op de tolwegen zeer mooie wegrestaurants met airco en volop keuze aan mooie producten. Daar kunnen andere landen nog wat van leren. Verder is Portugal nog steeds een relatief goedkoop land. Uiteraard hebben we ook veel over de binenwegen gereden. Die lieten kwa breedte nog wel eens te wensen over maar langzaamvis restauarnt PT rijden was de beste remedie. Ook vonden we het een goede aanpak dat bij veel dorpen bij binnenkomst over de hoofdstraat er een stoplicht stond dat op rood sprong als je boven de maximum snelheid reed. Dan leer je heel gauw om je aan te passen. Bij veel van de stranden zijn er ook camperplekken. De Campercontact App is echt ideaal. Klikken, recensies lezen en oordeel vormen of je er wilt gaan staan en rijden maar. Veel vrije camperplekken zijn perfect. We hebben vooral op twee plekken erg genoten. Van de sfeer en de ontmoeting met jonge mensen die er maar eens tijdje (maanden-enkele jaren) relaxed leven. Ik keek ook uit naar bbq vishet eten van vis in Portugal. Daar ben ik helaas van een koude kermis thuis gekomen. Op een enkel restaurant na vond ik de geboden produkten tegenvallen. Zelf vis kopen op de markt en grillen op de BBQ was veel leuker en lekkerder. Ook het gebruik van mijn e-bike en voor Joosje de vouwfiets is zeer goed bevallen. Je komt op die manier nog eens wat makkelijker in de kern van dorpjes. Al moesten we ook wel eens afstappen vanwege het stijgings percentage. Kortom de campervakantie was een plezier en is voor herhaling vatbaar.

Nu de voorbeschouwing. In October ga ik voor de allerlaatste keer aan de 48ste WEFTA vergadering nu in LisabonWEFTA deelnemen waarin met name jonge onderzoekers op seafood gebied in een informele sfeer hun onderzoeksresultaten delen. Aan deze WEFTA heb ik ruim 35 jaar mijn bijdrage geleverd door het mede vorm te geven en uit te laten groeien van een groepje van circa 20 deelnemers tot nu jaarlijks rond de 120 deelnemers. Ik ben door de organisatoren verrast. Mijn kosten voor reis en hotel worden door hen vergoed. Daar staat tegenover dat ik bijna 145 abstracts van artikelen heb beoordeeld op geschiktheid voor een presentatie. Na deze bijeenkomst gaat mijn PhD student die in oktober promoveert het WEFTA stokje van me overnemen. Alle vertrouwen daarin maar er zal best wat weemoed ontstaan.

2 opmerkingen:

MarijkeO zei

Wat een heerlijke verhalen schrijf je weer. Grappig dat Portugal mij een paar jaar geleden om dezelfde redenen ook zo positief verraste. Met een camper in het voorseizoen is heerlijk. Fijn land met open vriendelijke mensen, voorzieningen zijn prima!

Joop zei

Leuk dat je dezelfde ervaring hebt.