Pagina's

zondag 5 juli 2009

De camper reis naar St. Severin in 5 dagen

Eerste reisdag 2 juli Tromsø-Seskaro (Zweden)
Het is zover de camper 2009 vakantie kan beginnen op donderdag 2 juli.Toch nog twee dagen eerder dan gedacht. Dus daar gaan we (Tia en ik) om 07.30 richting de brug van Tromsø. Erover en nog even omkijken naar de mooie Tromsø kathedraal en dan op weg. Relaxed. Eerste stop vlak nadat we Finland zijn binnen gereden bij Kilpisjarvi. De weg door Finland is lang en saai. Ook zijn sommige weggedeelten nog niet met nieuw asfalt uitgerust. Dus zeer langzaam rijden. Het lijkt wel of de Finnen er geen geld voor over hebben om deze weg goed te onderhouden. Na een tweede stop in Finland snel de grens over naar Zweden en dan via de Zweedse kant naar Haparanda. Deze weg is mooi en er staan schitterende houten huizen met grote lappen grond.

Op ca 50 km voor Haparanda een langere stop. Een schitterende plek met daarbij het gerenomeerde restaurant Kattakolosiki. Een aantal jaren eens gegeten op aanraden van Mats een collega. Prima keuken. Nu zit ik weer te dubben. Zal ik hier nog een paar uur wachten, dan eten met een lekker glas wijn en dan overnachten. Of zal ik doorrijden naar de camping op circa 20 km ten zuiden van Haparanda. Deze camping was aanbevolen door Saskia en Terje. Ik besluit het laatste. Nog even wat boodschappen in COOP in Haparanda en dan op weg naar de camping Tromsøvikken in Seskaro(Zweden), inclusief een paar nieuw bakpannen want die in de camper zijn eigenlijk op na zoveel jaren dienst in de Waard tent.

Nog net op tijd op de camping om me te melden en af te rekenen want ik wil op pad voordat camping opengaat morgenochtend. Men was de receptie al aan het sluiten. Mooie ruime plekken en met een laat avondzonnetje eerst even wat relaxen. Tia snuifelt de omgeving af. Het gebruikelijke kennismakings ritueel voor haar. Dan wordt het tijd om te gaan koken. Eenvoudige tortelinnies met kaas. Ze smaken niet echt naar kaas maar alla het vult de maag. Dan verkennen Tia en ik de camping. Camping is gelegen in bos aan een mooi strand met rotsen en zand aan groot meer. Er zijn al aardig wat bezoekers want het vakantie seizoen is ook hier gestart. Na het kleine afwasje, koffie en de blog bijwerken. Tia ligt naast me te slapen op de bank. Ook zij, net als ik zijn moe van deze eerste reisdag.

Tweede reisdag 3 juli Seskaro - Uppsala (Zweden).
Vroeg op om 06.15. Dan op pad. Goed uitgerust. Het ritme van twee uur rijden met de cruise control en dan een stop begint er al aardig in te komen. De lunch stop is bij Jarvi na Pitea op een plek aan een groot meer. Er staan heel wat campers geparkeerd.

Schitterende plek. Maar we gaan weer verder. Een lange dag die eindigt om cira 21.30 op zo'n 20 km voor Uppsala. Ook hier aan de nieuwe weg rond Uppsala een ruime parkeer plaats waar meer caravans en campers staan om te overnachten. Ofschoon je het verkeer van de weg hoort ben ik moe genoeg om in slaap te vallen.

Derde reisdag 4 juli Uppsala - Bojden (Denemarken)

Weer vroeg uit de veren. Gisteren wat sms contact met Chris en Anneloes. Ik heb hun ontmoet een aantal jaren geleden op de naturisten camping Chateau du Guiton in Frontenac (Frankrijk). Nadien zenden we elkaar af en toe een email met wat laatste berichten. Zij waren vertrokken vanuit Nederland op 2 juli en naar verwachting zouden ze op een camping in Bojden (50 km ten zuiden van Odense) in Denemarken staan. Op mijn verzoek hebben ze ook een plek gereserveerd. Nu aan mij de taak om circa 1000 km te overbruggen. En dat lukt. Rond 18.15 arriveer en als verrassing staat het bier koud en kan ik mee eten. Het is een gezellig weerzien. Na wat uurtjes kletssen is het tijd om te gaan slapen. Tia ligt al lang uitgestrekt in de camper te slapen.

Vierde reisdag 5 juli Bojden - Buider (Germany)

Vanochtend kalm aangedaan. Rustig ontbeten. Dus pas rond een uur of twaalf op pad na een 'tot ziens' voor Anneloes en Chris die op maandag verder zullen reizen naar het Noorden inclusief Noordkaap. Onderweg sms kontakt gezocht met Jorg, een collega die in de buurt van Hamburg woont. Het komt uit om eind van de middag even langs te komen. En zo geschiedde. In zijn schitterende grote tuin kon ik mee eten en ik mocht Jorgs 'wijnkelder' aanschouwen. Een zeer groot aantal flessen van uitstekende merken. Helaas voor mij geen glas wijn vandaag omdat ik nog moet rijden. Na dinner weer op pad om nog wat kilometers te maken. Rond middernacht strijkt de Knaus camper VAN TI neer in Buider. Een klein plaatsje voor Aachen. In dit dorpje vind ik een mooie rusitige parkeerplek bij een park. Slapen voor een aantal uren.

Vijfde reisdag 6 juli Buider - Saint Severin (Frankrijk Charente)

Al weer op pad voor de laatste 1000 km. Deze laatste reisdag valt zwaar. Veel stops nodig. Via Aachen-Koln-Liege naar Frankrijk met helaas het onvermijdelijke Parijs. Ook nu weer druk ofschoon ik rond 12.00 Parijs doorrij. Blijft een hopeloze stad om te doorkruisen. Dankzij de TomTom gaat alles perfect. Dan de lange autoroute met extra veel tolgeld vanwege de camperlengte. Maar niet zeuren het is vakantie. De TomTom geeft aan dat ik de route national moet nemen in de buurt van Angouleme. Dus doen we dat. Uiteindelijk kom ik via het binnenland in het dorp Saint Severin aan waar het naturisten terrein LePortrait zou moeten zijn. En na wat rondronden en vragen zie ik een kleine wegwijzer naar de camping staan. En le moment supreme is daar na 5 dagen rijden (circa 4500 km vanaf Tromsø). De camping waar ik hartelijk ontvangen wordt door de twee enige Nederlandse camping gasten en de eigenaars van de camping Tineke en Wim Ellenbroek. De camping is in een woord fantastisch. Ik kan weer aanschuiven nu voor een glas rose en wat kaas. Tia zit er ook bij de vakantie kan beginnen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Joop en Tia,

Ik kreeg een sms van mijn ouders dat ze op jullie blog stonden. Leuk dat jullie elkaar ontmoet hebben.
Mijn vriend en ik gaan zaterdag richting Scandinavië, 11 juli nemen we de boot van Kiel naar Oslo en gaan een rondreisje maken in Zuid-Noorwegen voor twee weken.

Groetjes uit Wormer.

Harold Gregory & Marijn de Bruin (dochter van...)